מדריך לתחזוקה שותפת של Windows10
לתחזוקת המחשב חשיבות רבה ותחזוקה נכונה יכולה להאריך את חיי המחשב ולהימנע מבעיות שצפויות להופיע בעתיד. בעיות שעלולות להופיע יכולות לגרום לעוגמת נפש בעבודה עם המחשב, החל מחלונות שמופיעים לפתע ומפריעים בעבודה, מחסור באיחסון שיגרום לאיטיות בלתי נסבלת של המערכת, בעיות מוזרות בתוכנות מסויימות כמו OFFICE, דבר שניתן לטיפול רק במעבדת מחשבים.
ידע מוקדם
ההסבר במדריך זה הינו בסיסי ביותר, על המשתמש לדעת אנגלית בסיסית, היכרות של מיקומי מקשי מקלדת המחשב וידע בסיסי בניווט ב- Windows.
חשוב לדעת, קיימות תוכנות שיודעות לנקות את המחשב מקבצים ותיקיות זמניים באופן אוטומטי כמו CCleaner, Glary Utilities אך חלקן אינן נגישות וככלל, תמיד כדאי להיות בשליטה על המחשב ולא להיפך, זאת אומרת לדעת מה מוחקים מהמחשב ואיך מבצעים הגדרות מתאימות למשתמש.
למחליטים שמשתמשים בתוכנות הייעודיות שצויינו או אחרות תחול האחריות על השינויים וההגדרות שתוכנות אלו יבצעו.
סידור של שולחן העבודה
מומלץ לא למקם תיקיות וקבצים בשולחן העבודה אלא קיצורי דרך בלבד. הסיבות הן, ששולחן העבודה הינו חלק ממערכת ההפעלה ובעת הפעלת המחשב לוקח זמן עד שהמערכת מתייצבת, במידה וקיימים פרטים רבים בשולחן העבודה המשתמש יצטרך להמתין זמן ממושך עד שיוכל להתחיל בעבודתו. סיבה נוספת, במידה ונמחק קיצור דרך של קובץ מסויים בשולחן העבודה, עדיין המקור ממוקם בתיקייה מסויימת במחשב.
יש למקם את התיקיות והקבצים בתיקיות המידע כמו מסמכים, תמונות, וידאו, ולייצר קיצור דרך בשולחן העבודה.
למשתמשים לקויי ראיה, מומלץ לא להגדיל יתר על המידה את גודל הגופן על מנת שטקסט לא יקטע מחוסר מקום.
סידור של קבצים ותיקיות
מומלץ לתייק את כל הקבצים על פי סוגם בתיקיות שנועדו לכך, זאת אומרת, מסמכים יש לשמור בתיקיית מסמכים, קבצי שירים בתיקיית מוזיקה, וכן הלאה. את תיקיית הורדות מומלץ להשאיר ריקה, כל קובץ שירד מרשת האינטרנט לתיקייה זו יש לתייקו על פי סוגו או למחוק אותו.
מחיקת תוכנות לא רצויות
לעיתים קיימות תוכנות מותקנות שהמשתמש אינו משתמש בהן, או תוכנות שהותקנו בטעות ואף מנהלי התקן של מוצרים שכבר אינם עובדים כמו מדפסת ישנה, אנטי-וירוסים כפולים ועוד. מומלץ להסירן.
יש להיכנס לתוכנות ותכונות שבלוח הבקרה (ניתן להקליד את הפקודה appwiz.cpl בשורת החיפוש של המערכת), לעבור על רשימת התוכנות המותקנות ולהסיר את התוכנות שלא בשימוש.
במידה ולא מזהים או בטוחים בשם התוכנה שמותקנת אין להסירה.
מחיקת קבצים זמניים
למערכת Windows קיימות תיקיות שתוכנן קבצים זמניים, קבצים אלו נוצרים כתוצאה מפעילות שותפת במחשב כמו, התקנת תוכנות או כתוצאה מפריסת קבצי zip לצורך התקנה ועוד. מרגע שההתקנה בוצעה במחשב, לקבצים אלו אין כל משמעות ולכן מומלץ למחוק אותם.
יש למחוק את תוכן תיקיות Temp במסלולים:
c:\Temp (אם קיים)
C:\Users\User\AppData\Local\Temp (User הינו שם המשתמש שהוגדר בעת התקנת Windows)
ניתן גם להקליד את הפקודה %temp% בשורת החיפוש של המערכת.
בדיקה וניקוי של כוננים
לפני ניקוי הכוננים מומלץ לבצע סריקה של כוננים על מנת לבדוק בעיות מכאניות/אלקטרוניות בכונן.
יש להיכנס למחשב זה שבשולחן העבודה, לנווט לכונן C (לדוגמה), וללחוץ על צירוף המקשים Alt+Enter לפתיחת חלונית מאפייני הכונן.
בחלונית שתפתח יש לוודא שהמיקוד נמצא בלשונית כלים וללחוץ על כפתור בדוק, בחלונית שתיפתח של ללחוץ על סרוק את הכונן.
יש להמתין לסיום מוצלח של הפעולה.
במידה ונתגלו בעיות יש לבצע את פעולה זו שוב, במידה ועדיין קיימות בעיות מומלץ לגבות נתונים ולבדוק את מהות ההודעה שהתקבלה ולפעול בהתאם.
במידה והכונן שלך נסרק בהצלחה, יש לסגור את חלונית ההודעה, לחזור לחלונית מאפייני הכונן, לוודא שהמיקוד נמצא בלשונית כללי, וללחוץ על כפתור ניקוי דיסק.
בחלונית שנפתחה יש ללחוץ על כפתור נקה קבצי מערכת, בחלונית הבאה שתיפתח יש לסמן עם מקש הרווח את כל הנושאים המופיעים ברשימה ולעבור לכפתור אישור.
הגדרות של פרטיות ופרסומות
לכל אחד חשובה הפרטיות, החל מאיסוף מידע על המשתמש על ידי גורמים בלתי ידועים ועד להטרדות על ידי שליחת תכנים בדמות חלונות קופצים. ישנן אפליקציות שיודעות לחסום זאת אך בסעיף זה נסביר מה ניתן לעשות על מנת לשמור על הפרטיות ולהקטין את את ההטרדות ככל שניתן.
הגדרת פרטיות במערכת ההפעלה
ניתן לנווט לפרטיות שבתפריט הגדרות של Windows 10 ולהחליט מה רצוי לחשוף אל מול האינטרנט ומה לא. יש לפעול באופן הבא:
- יש ללחוץ על Windows+I לכניסה להגדרות.
- בעזרת מקש Tab וחיצים יש להגיע לפרטיות וללחוץ enter.
- יש ללחוץ פעמיים Tab ולבחון את המתגים המופיעים בחלון זה.
לדוגמה: במידה ולא מעוניינים ש- Windows 10 יעקוב אחר הפעלת האפליקציות שהמשתמש מפעיל , ניתן לכבות את מתג זה ולהפכו ללא פעיל.
ביטול הודעות ופרסומות של חלונות קופצים
ניתן להוריד למינימום את כל החלונות שקופצים שבמגש המערכת, תופעה דיי מרגיזה ומטרידה אשר מושכת אליה את תשומת הלב של תוכנות הנגישות כמו JAWS ויוצרת הפרעה בעת השימוש ב- Windows. יש לפעול באופן הבא:
- יש ללחוץ על Windows+I לכניסה להגדרות.
- בעזרת מקש Tab וחיצים יש להגיע למערכת וללחוץ enter.
- יש ללחוץ על מקש Tab וחץ למטה לנושא הודעות ופעולות וללחוץ enter.
- עם מקש Tab יש לבחון את המתגים המופיעים בחלון זה. ניתן לכבות באופן גורף את כל ההודעות שעלולות להופיע במגש המערכת, אך מומלץ לעבור על כל המתגים על מנת לא לבטל דברים חשובים למשתמש כמו, הודעות של דואר אלקטרוני ויומן של Microsoft Outlook או תחזוקת האנטיוירוס המובנה של Windows.
טיפול בדפדפן Chrome
במהלך העבודה עם המחשב ובעת הגלישה באינטרנט, דפדפן האינטרנט Google Chrome צובר המון קבצים זמניים וקבצי Cookies, קבצים אלו נועדו לעזור לדפדפן להציג את תוכן המידע הרצוי על מנת להאיץ את הגלישה עם הדפדפן. לדוגמה, במידה והמשתמש גולש באופן קבוע לאתר מסויים שמכיל תמונות ומיידעים קבועים ורק חלקם משתנה, הדפדפן טוען חלק מהמידע מהכונן המקומי ועל ידי כך הגלישה יותר מהירה.
איך לפעול?
- יש ללחוץ על צירוף המקשים Alt+F כדי לפתוח את התפריט של Chrome (שלוש נקודות בסרגל התפריטים)
- בתפריט שיפתח יש ללחוץ על הגדרות מתוך הרשימה.
- יש ללחוץ על האפשרות אבטחה ופרטיות וללחוץ Tab למעבר לרשימת התפריטים לניקוי.
- יש ללחוץ Tab עד ל- ניקוי נתוני גלישה וללחוץ enter.
לפני ביצוע הפעולות הבאות רצוי לוודא שהדפדפן אינו כולל הגדרות של כניסה אוטומטית עם שמות וסיסמאות לאתרים שהוגדרו בעבר. במידה וקיימות כניסות אוטומטיות עם שמות וסיסמאות יש לגבות סיסמאות אלו או בעת הניקוי אין לסמן את האפשרות של ניקוי ואיפוס סיסמאות.
יש להגדיר את טווח הזמן של המידע שימחק/ינוקה ולסמן עם מקש הרווח את תיבות הסימון:- היסטורית גלישה.
- קובצי cookies ונתונים אחרים מאתרים.
- תמונות וקבצים במטמון
- יש ללחוץ כל כפתור ניקוי נתונים
- יש לחזור לתפריט הראשי של Chrome וללחוץ על מתקדם על מנת להרחיבו.
יש לנווט עם חיצים למטה לנושא איפוס וניקוי וללחוץ enter
יש ללחוץ על Tab עד לניקוי המחשב וללחוץ enter
יש ללחוץ על Tab עד לכפתור חיפוש וללחוץ enter
יש להמתין לתוצאות "לא נמצאו תוכנות מזיקות"
עדכונים
באופן כללי קיימים שני סוגי עדכונים, עדכון של מערכת ההפעלה Windows ועדכונים של מנהלי ההתקנים השונים עבור החומרה של המחשב על פי סוג המחשב.
מניסיונינו אנו למדים שרוב המשתמשים מבצעים רק את עדכוני מערכת ההפעלה של Windows ומתעלמים מעדכונים של מנהלי ההתקנים של המחשב. לעיתים עדכונים של מנהלי ההתקנים חשובים מאוד ופותרים בעיות קריטיות במחשב, לדוגמה: בעיית כרטיס קול בחלק מדגמים של מחשבים ניידים מסוג HP, או צריבת רכיב חשוב כמו BIOS של לוח האם.
עדכון של מערכת ההפעלה Windows
עדכוני התוכנה כוללים עדכון של מערכת ההפעלה, עדכון של אפליקציות שמותקנות במחשב כמו, עדכון שלדפדפני האינטרנט, עדכון של תוכנות הנגישות השונות, עדכון של חבילת ה-OFFICE ועוד.
על מנת לבצע את עדכוני התוכנה מומלץ לנווט להגדרות (Windows+I) של מערכת ההפעלה וללחוץ על כפתור בדוק אם קיימים עדכונים תחת הנושא עדכון של Windows.
עדכונים של מנהלי ההתקנים השונים עבור החומרה של המחשב
לכל דגם מחשב, היצרן מאפשר הורדה והתקנת שירות תוכנה המאפשר סריקה אוטומטית של רכיבי המחשב והצעת ביצוע עדכון, חלק מהיצרנים מאפשר כניסה לאתר התמיכה באינטרנט ולחיצה על כפתור של סריקה לעדכונים.
להלן קישורים לחלק מהיצרנים המקובלים בעולם המחשבים שניתן לגלוש לאתר שלהם ולהפעיל בדיקת עדכון אוטומטי של מנהלי ההתקנים עבור החומרה:
- חברת DELL – בכתובת https://www.dell.com/support/home/he-il?app=drivers&~ck=mn
- חברת HP – בכתובת https://support.hp.com/il-he/drivers/laptops
- חברת Lenovo – בכתובת https://pcsupport.lenovo.com/il/en
בעת ההתחברות לאתר, יש לחפש לפי הסדר הבא את הנושא תמיכה, סוג מחשב, תוכנות ומנהלי התקן, זיהוי מחשב באופן אוטומטי.
גיבוי נתונים ויצור נקודת שיחזור למערכת ההפעלה
חשוב מאוד לבצע גיבוי למידע חשוב הקיים במחשב, הגיבוי יכול להתבצע באופן הבא:
- על ידי חיבור כונן חיצוני בגודל של 1TB (תלוי בכמות המידע) והעתקה של המידע החשוב פעם בשבוע תוך פתיחת תיקייה וציון של תאריך הגיבוי על גבי הכונן החיצוני. את הכונן החיצוני יש לשמור במקום בטוח ומומלץ לא ליד המחשב.
- ניתן כמובן להשתמש בשירותי ענן למינהם, DropBox, Google Drive, One Drive ועוד
יצירת נקודת שיחזור למערכת ההפעלה
לא פעם קורה שמדליקים את המחשב מערכת חלונות אינה נטענת לזיכרון והמחשב נתקע על מסך שחור. מצבים כאלו יכולים לקרות ממספר סיבות כמו הפסקות חשמל תכופות, התקנת תוכנה/מנהל התקן מסויים ועוד.
לכן מומלץ לבצע נקודת שיחזור למערכת ההפעלה באופן יזום אם באופן אוטומטי ואם ביצירת כונן שיחזור דרך לוח הבקרה, מומלץ לבצע נקודת שיחזור כאשר מערכת ההפעלה מעודכנת ועובדת באופן תקין.
במצבים בהם מערכת ההפעלה אינה עובדת או עובדת בצורה לא תקינה, ניתן לשחזר את המערכת לנקודת השיחזור התקינה ששמרנו.
אז איך עושים נקודת שיחזור באופן יזום?
יש לפעול באופן הבא:
- יש לבצע מאפיינים על אייקון מחשב זה בשולחן העבודה.
- בחלון ההגדרות שנפתח יש ללחוץ על האפשרות הגנת מערכת
- בחלונית של מאפייני מערכת בלשונית הגנת מערכת יש ללחוץ על כפתור קביעת תצורה ובחלונית שנפתחה יש לסמן את כפתור הבחירה הפעל הגנת המערכת.
- בהגדרת שימוש בשטח דיסק, בשימוש מירבי יש להגדיר לפחות 30GB וללחוץ על כפתור אישור.
- בחזרה לחלונית מאפייני מערכת שבסעיף 3, בחלונית זו יש ללחוץ על כפתור יצירה… ובחלונית שנפתחה יש להקליד שם (מומלץ באנגלית) לנקודת השיחזור וללחוץ על כפתור צור, להמתין מספר דקות ובסיום מוצלח ללחוץ על כפתור סגור.
איך משחזרים נקודת שיחזור?
פעולה זו תתבצע רק על ידי משתמשים שמכירים ויודעים לטפל במחשבים.
האחריות לביצוע פעולה זו חלה אך ורק על מבצע הפעולה ולנו, קרי מחבר המסמך ולרבות חברת Let's Talk רואה את עצמה חופשיה מאחריות על ביצוע פעולה זו.
אז איך משחזרים?
השיחזור יכול להתבצע בשני אופנים, האחד כאשר מערכת ההפעלה עדיין פועלת והשני כאשר מערכת ההפעלה אינה "עולה" והמחשב נתקע במסך שחור.
שיחזור המערכת כאשר מערכת ההפעלה עדיין פועלת:
- בחלונות 11, יש להיכנס ללוח הבקרה וללחוץ על שחזור.
- בחלון שנפתח יש ללחוץ על פתח את שיחזור המערכת וללחוץ על כפתור הבא.
- תיפתח טבלה ובה יופיעו כל נקודות השיחזור שבוצעו.
- יש לבחור בנקודת השיחזור המתאימה וללחוץ על כפתור הבא ובחלון שיפתח יש ללחוץ על כפתור סיום.
- יש להמתין לסיום השיחזור ולבצע הפעלה מחדש למחשב.
במידה ומערכת ההפעלה אינה "עולה" והמחשב נתקע במסך שחור, יש לבצע הפעלה של המחשב בעזרת Disk on Key של התקנת חלונות ולבחור בתיקון או שחזור המערכת. סעיף זה יתבצע על ידי טכנאי מחשבים.
ניקוי אבק ולכלוך
בהרבה מקרים לאחר שימוש לאורך זמן במחשב, תכולת מארז המחשב צוברת אבק רב, עובדה זו מתייחסת בעיקר במחשבים נייחים. הצטברות של לכלוך על גבי מאוורר המעבד או מאוורר של כרטיס המסך יכולה לגרום להפסקת הקירור של הרכיבים ולגרום "לתקיעה" ואו לכיבוי של מערכת ההפעלה עקב התחממות ולעיתים לנזק בלתי הפיך של רכיבי המחשב.
מומלץ לנקות את פנים המארז בעזרת לחץ אויר חלש, ניקוי יתבצע על ידי טכנאי מחשבים שיודע לפתוח את המארז ולנקות בזהירות. הניקוי יכול להתבצע על ידי לחץ אויר של מפוח (לא קומפרסור עקב חשש לרטיבות) או על ידי רכישת מיכל לחץ אויר נקי.
מחשבים ניידים
כיוון מקלדת במחשבים ניידים
במחשבים ניידים קיימות פונקציות יחודיות שלרוב אינן קיימות במחשבים נייחים לדוגמה: לחצן הפעלה/כיבוי של רשת ה- WiFi או לחצנים לבהירות המסך ועוד. בגלל גודלם הקטן וחוסר המקום חלק ממקשי המקלדת מבצעים שתי פועולות, פעולה ראשית ופעולה משנית. לדוגמה: מקשי F1 עד F12 שמבצעים פעולה ראשית והפעולה המשנית משתנה בין מחשב למשנהו. הפעולות יכולות להיות כמו: מקש F2 שהוא המקש הראשי לביצוע שינוי שם של קובץ והפעולה המשנית היא הנמכת עוצמת קול במחשב.
המקש שמפריד בין שתי הפעולות הינו מקש Fn והוא ממוקם בדרך כלל בין המקשים Control ו- Windows בצד ימין של המקלדת. עבודה נכונה עם מקלדת המחשב בדרך כלל היא כאשר מקשי הפונקציות F1 עד F12 מבצעים את הפעולה הראשית ואם מעוניינים לבצע את הפעולה המשנית שאותו מקש יכול לבצע יש ללחוץ ולהחזיק את מקש Fn על מנת לבצע את הפעולה המשנית.
איך מוודאים שהפעולה הראשית תיהיה מקשי ה F?
בכל מחשב נייד ההגדרה היא אחרת, ישנם מחשבים שהגדרת פונקצית ה- F תתבצע דרך ה- BIOS (בדרך כלל במחשבים ישנים) וישנם מחשבים המאפשרים לחיצה חד פעמית הצירוף Fn+Shift או Fn+Esc, בחלק מהמחשבים קיימת גם נורה על מקש ה- Fn או על מקש ה- Esc.
מתי מומלץ לטעון את הסוללה הפנימית של המחשב הנייד
ככלל, במכשירים הכוללים סוללה פנימית לא מומלץ לעבוד באופן קבוע עם הספק החשמלי של המחשב. עבודה מרובה עם ספק חשמלי המחובר לרשת החשמל עלולה לקצר את משך חיי הסוללה.
מומלץ לעבוד עם המחשב הנייד עד למצב בו רמת המתח בסוללה מגיעה לכדי 20%-15% ורק אז להטעין את המחשב בעזרת ספק חשמלי שסופק עם המחשב.
פרטים שכדאי לדעת,
- אחריות למחשב נייד 3 שנים בכפוף למדיניות היצרן/היבואן. (אם מצויין בזמן הרכישה)
- משך חיי סוללה בדרך כלל 3 שנים.
- האחריות לסוללה 1 שנה.
- אחריות למטען חשמלי של מחשב כחצי שנה. (בכפוף למדיניות היצרן/היבואן)
- אחריות לאחר החלפת סוללת מחשב נייד 3 חודשים.
- אחריות לאחר תיקון מכשיר כלשהו כגון: צג ברייל, טמ"ס נייד, 3 חודשים.
- האחריות אינה כוללת שבר ואו נזק למכשיר כלשהו כתוצאה משימוש שאינו תואם את הוראות היצרן לרבות הימצאות נוזלים על גבי ובתוך המכשיר.