מדריך לפתרון בעיות עבור התוכנות JAWS, FUSION, ZOOMTEXT

המדריך מספק פתרון לבעיות שעלולות להתרחש בתוכנות JAWS, FUSION, ZOOMTEXT. התוכן מחולק לארבעה נושאים הקשורים למועד התרחשות הבעיה.
הערה: כדאי ומומלץ לקרוא את השינויים במדיניות התמיכה במוצרי תוכנה שחל מחודש ינואר 2020

כללי

מהו המושג SMA המתלווה למספר הרישיון של התוכנה?

במהלך כל שנה היצרן מפיץ מספר עדכונים (לפחות 3) כתוצאה מדיווחים של משתמשים/דילרים או גילוי עצמי של תקלות שונות, לדוגמה, בעייה שהתגלתה בתוכנת Outlook של OFFICE. היצרן מנסה תמיד לשפר את יציבות התוכנה. עדכונים אלו הינם חינמיים וכאשר קופץ חלון שמודיע על הפצת עידכון חדש יש לעדכן את התוכנה, תהליך של 5 עד 10 דקות.
כשחולפת לה שנה, היצרן מפיץ תוכנת שידרוג חדשה, בגרסה כזו בדרך כלל נעשים תיקונים שאמורים לתמוך במוצרי תוכנה חדשים או בתקלות קריטיות שבגרסאות קודמות לא עבדו תקין, לדוגמה, הכנסת תכונת OCR בגרסה 2020 שלא הייתה קיימת בגרסת 2019. שידרוג כזה כרוך בתשלום.
SMA, הינו קיצור של Software Maintenance Agreement ובדרך כלל מלווה בסיפרה. לדוגמה, SMA2 מציין הרשאת שימוש בתוכנה בגרסתה הנוכחית ובעוד 2 גרסאות שהיצרן אמור להפיץ בשנתיים הבאות. מומלץ להוסיף את מרכיב ה- SMA בעת רכישת התוכנה מכיוון שהמחיר במעמד הרכישה הינו נמוך יחסית.

מהו המושג ILM של התוכנה?

התוכנות FUSION, JAWS, ZOOMTEXT מופצות בשתי גרסאות הגנה, גרסת הגנה עם פלאג USB אשר ניתן לניוד או גרסת הגנה מספרית ILM שמשמעותה Internet License Manager וניתנת לשימוש של עד שלוש עמדות מחשב שונות. בגרסת רישוי רשת קיים רישיון ILM בלבד.

בעיות בהתקנה

התקנת JAWS הסתיימה ואני רוצה להתקין את מנועי הדיבור האיכותיים בשפות ערבית ורוסית?

החל מגרסת JAWS 2019.1903 ניתן להוסיף או להסיר קולות בעזרת הכלי להוספה והסרה של קולות Vocaliz.er Expressive.
בגרסאות קודמות יותר של JAWS ניתן להוריד את מנועי הדיבור בתפריט הורדות שבאתר לטס-טוק או לגשת לקולות נוספים בתפריט העזרה של JAWS. 
שים לב, אפשרויות אלו מחייבות חיבור המחשב לרשת האינטרנט.

הקולות של תוכנת JAWS או FUSION השתנו לקול יחיד ולא ברור באנגלית

לעיתים לאחר התקנה ואו עדכון, פרופיל ברירת המחדל של הדיבור Vocalizer Expressive (הקולות כרמית ו- Samantha) משתנה לפרופיל שנקרא Eloquence. על מנת לחזור לפרופיל ברירת המחדל יש לפעול באופן הבא:

  1. יש ללחוץ על צירוף המקשים Insert+Control ולאחר מכן על האות S
  2. בחלונית הפרופילים שנפתחה, כשהמיקוד נמצא בתיבת הבחירה ברירת מחדל, יש להשתמש בחיצים למטה/למעלה ולבחור בפרופיל הדיבור Vocalizer Expressive ולבצע enter.
    במידה ופרופיל ברירת המחדל כרמית ו- Samantha עדיין אינו פועל, יש לפעול על פי הסעיף הבא.

במחשבים בהם מערכת ההפעלה Windows10 בשפה האנגלית יש לפעול באופן הבא:
הערה, הפעולות הבאות יבוצעו על ידי משתמש מיומן.

  • יש לפתוח את מרכז ההגדרות של JAWS מתוך תפריטי התוכנה, יש ללחוץ על Insert+J
  • יש להיכנס לתפריט Utilities ולבחור באפשרות Settings Center
  • בחלון העץ הראשי של Settings Center, יש לחפש ולהרחיב את הקבוצה Text processing
  • יש לחפש ולהרחיב את הקבוצה Language processing ובתוך קבוצה זו, יש לבצע את הפעולות הבאות:
    1. יש לבחור ב- (Based on text (Vocalizer Expressive only תחת הנושא detect language
    2. יש לסמן את תיבת הסימון Enhanced right-to-left (RTL) support
    3. יש לשמור את השינויים בלחיצה על כפתור OK
בהפעלת תוכנת הגדלה Fusion/ZoomText הלוגו מופיע על גבי המסך אך אין הגדלה?

במידה ונעשה שימוש בגרסת 2018 (כולל) ומטה יש לוודא שמערכת ההפעלה Windows תואמת את גרסה זו. Fusion/ZoomText בגרסת 2018 תומכת ב- Windows 10 גרסה 1903.
במידה וגרסת Windows 10 חדשה יותר מומלץ לשדרג את תוכנת ההגדלה.

האם ניתן להתחבר למחשב מרוחק בעזרת Remote Desktop Control?

בוודאי, תוכנת JAWS מאפשרת ביצוע התחברות מרוחקת בעזרת Microsoft Remote Desktop, יש לוודא שרישיון התוכנה מורשה ל- Remote Access.
Microsoft Remote Access מתאפשר על ידי התקנת JAWS בשתי העמדות, במחשב המרוחק ובמחשב שממנו יתבצע Remote Access, רישיון התוכנה ורישוי Remote Access יופעל על גבי התחנה שיוזמת את ההתחברות מרחוק בלבד.
בעת ההתחברות מרחוק, המחשב המרוחק יחפש את רישיון ה Remote Access במחשב שהתחבר אליו, במידה וימצא רישיון כזה, תתאפשר העבודה עם JAWS.
שלבי התחברות ב- Microsoft Remote Desktop:

  • יש להפעיל את JAWS במחשב המקומי.
  • יש לבצע את החיבור המרוחק בעזרת Microsoft Remote Desktop.
    הערה: במקרים מסויימים יש להפעיל לפני כן את חיבור ה- VPN.
  • יש להפעיל את JAWS במחשב המרוחק.

חשוב לדעת, ניתן להשתמש בשרת וירטואלי של VMWARE אך לא ניתן להריץ את JAWS בסביבת VDI.

תוכנת JAWS ב-Windows 7 לא עובדת תקין ומקבלות הודעות Error שונות.

באופן כללי התמיכה במערכת Windows 7 הסתיימה בשנת 2020. אנו מבינים את האילוץ בעבודה עם מערכת ישנה זו אך חברת לטס טוק מוגבלת בתמיכתה. ההצעה במקרה זה היא להתקין את העדכונים העצמאיים של חברת Microsoft המופיעים בטבלה למטה. למשתמשים בעדכוני Windows 7 x64, לאחר ההורדה יש לפרוס את הקבצים לפני התקנתם. למשתמשים בעדכוני Windows 7 x32, לאחר ההורדה יש לשנות את סיומות הקבצים מ .zip ל .msu (לדוגמה KB3020369-x86.msu)

עדכונים עבור Windows 7 x64.עדכונים עבור Windows 7 x32.
KB3020369-x64
KB3102810-x64
KB3112343-x64
KB3135445-x64
kb3125574-v4-x64
KB3020369-x86
KB3102810-x86
KB3112343-x86
KB3135445-x86
kb3125574-v4-x86

בעיות בהפעלת רישיון התוכנה

בעת הפעלת התוכנה מתקבלת הודעה שבוצעו יותר מידי הפעלות רישיון

תוכנות FUSION, ZOOMTEXT, JAWS בעלות רישיון מספרי יחיד מאפשרות שלוש התקנות על גבי שלושה מחשבים שונים. במידה ומתקבלת הודעה כזו, המשמעות היא שאחת מהתוכנות הותקנה ורישיונה הופעל יותר מ-3 פעמים.
ניתן לאפס את הרישיון על ידי גלישה לאתר היצרן, להקליד את המספר הסידורי של התוכנה וללחוץ על כפתור Reset Activation Key.
או, ניתן לשלוח בקשת איפוס רישיון בדואר אלקטרוני לכתובת support@ltalk.net.
יש לספק את הפרטים הבאים:
שם מלא של בעל הרישיון
שם התוכנה
מספר סידורי של התוכנה
מספר טלפון לקשר עם מבקש האיפוס
את פרטים אלו ניתן לקחת מתפריט התוכנה עזרה, אודות.
האיפוס מתבצע בדרך כלל תוך 24 שעות מיום הבקשה.

בעת הפעלת רישיון התוכנה, מתקבלת ההודעה
"Error validating license code. Make sure that you have the correct authorization number"

למשתמש אין הרשאות לכתוב לתיקיית Program Files או לתיקיית %appdata%.

בוצעה הפעלת רישיון והוצגה הודעה "ההפעלה בוצעה בהצלחה", אך בהפעלה חדשה של התוכנה מתקבלת ההודעה שיש להפעיל את התוכנה שוב.
  • במידה והתוכנה הופעלה בעבר עם הרשאה של 90 יום ניסיון, אזי, לפני הפעלת רישיון קבוע יש לבצע הסרה של כל רישיונות במערכת, לבצע הפעלה מחדש ורק אז להפעיל את רישיון התוכנה באופן קבוע.
  • במקרים מסויימים ובמיוחד באירגונים, התופעה נגרמת כשהתוכנה אינה מצליחה לרשום את קוד הפעלת הרישיון במערכת ההפעלה שברשותך, יש לבדוק שקיימת הרשאת מנהל לכתיבה בכונן C וב- Registry. יש לוודא שה- System Policy ברשת האירגון אינה חוסמת כתיבה ל- %APPDATA%

בעיות תפעול והודעות שגיאה

מדוע התוכנה (FUSION, ZOOMTEXT, JAWS) מפסיקה לעבוד לאחר פרק זמן קצר או לאחר 40 דקות?

לבעלי רישיון מספרי,

  • יש לבדוק את תפריט אודות של התוכנה. במידה ומופיע המספר 801 בשורת מספר הסידורי, יש לבצע בדיקה נוספת בסעיף הבא.
  • יש להפעיל את מציג הרשאות ILM שנמצא בתיקיית השירות של התוכנה בתפריט Windows, לדוגמה: יש לנווט לתיקיית Utilities FUSION 2021 הממוקמת תחת שם התוכנה Fusion 2021 שבתפריט Windows.
    במידה ותוכן חלונית השירות ריקה מתוכן, יש להפעיל את הרישיון באופן קבוע על פי ההסבר בעמוד הפעלת רישיון של התוכנות JAWS, FUSION, ZOOMTEXT

לבעלי רישיון פלאג USB,
יש לוודא שפלאג הרישיון מזוהה על ידי התוכנה. יש להפעיל את מציג הרשאות הפלאג שנמצא בתיקיית השירות של התוכנה בתפריט Windows, לדוגמה: יש לנווט לתיקיית Utilities FUSION 2021 הממוקמת תחת שם התוכנה Fusion 2021 שבתפריט Windows.
במידה ותוכן חלונית שירות זה ריק מתוכן, הוצא את פלאג ה-USB וחבר לשקע USB אחר במחשב.
יש לבדוק שמנהל ההתקן של הפלאג USB מותקן כראוי, בתכונות ותוכנות שבלוח הבקרה, יש לחפש את השורה Sentinel system driver installer x.x.x. כמו כן יש לוודא שאין אזהרה, באפשרות של התקני USB ברשימה.
יש לבדוק את הפלאג במחשב אחר בו מותקנת התוכנה.
לעיתים קיימת תקלה אלקטרונית בתוך הפלאג, ולכן יש לפנות לחברת לטס-טוק.

התוכנות JAWS או FUSION אינן מספקות דיבור בעברית?

לבעיה זו קיימות מספר גורמים:

  • בעת ההתקנה תוכנות אלו "מסתכלות" על הגדרת האיזור של המחשב, ולכן לפני ההתקנה יש לוודא שהגדרת האיזור מכוונת ל- עברית (ישראל)
    יש לפתוח את הגדרת האיזור, יש ללחוץ פעם אחת על תפריט Windows ולהקליד את הפקודה intl.cpl.
    יש לוודא שבלשונית Format מוגדר (recommended) Match Windows display language
    יש לוודא שבלשונית Administrative מוגדר Hebrew (Israel)
  • בזמן ההתקנה, כש- Windows 10 בעל ממשק משתמש שאינו בעברית יש לוודא שהשפה Hebrew נבחרה בעת בחירה בכפתור Option.

במידה ולא בוצעו ההגדרות למעלה, יש להסיר את התוכנות, לבצע את ההגדרות ורק לאחר מכן להתקין את התוכננות.

JAWS אינו מספק משוב נכון בזמן הקלדה בדפדפני האינטרנט

התופעה ידועה, כאשר מותקן במחשב אנטיוירוס ESET Internet Security 14.1.20.0 ישנו מנגנון שמגן על דפדפני האינטרנט.
לכיבוי המנגנון יש לפתוח את תוכנת האנטיוירוס ולבחור בכלי אבטחה נוספים, ולכבות את המתג של הגנה על דפדפני אינטרנט.

כשתוכנת ZoomText 2019 פועלת על Windows 10 תפריט התחל של Windows אינו נפתח?

ראשית יש לאבחן את מקור הבעיה באופן הבא:

איך אני גורם לצג הברייל שברשותי לעבוד עם תוכנת JAWS?

צגי ברייל מבית חברת Freedom Scientific VISPERO כמו Focus, PM40 , אינם דורשים התקנה נוספת. יש לחבר את צג הברייל לשקע USB פנוי במחשב, להמתין לזיהוי של הצג במערכת ההפעלה Windows 10, ולהפעיל מחדש את JAWS.
צגי ברייל מסוג Braille edge 40 , Super vario, Vario ultra, Braille sense וברילאנט 40 תווים, דורשים התקנת מנהל התקן ייעודי. רשימת צגי הברייל שהפעלתם מובנית בתוכנת JAWS ואין צורך בהתקנה נוספת:

  • American printing house for the blind
  • baum retec ag
  • baum vario ultra
  • focus
  • handy tech
  • Hims
  • humanware
  • optelec tieman group (only alva bc-640 at this time)
  • papenmeier
צג ברייל Focus לא עובד עם JAWS?

ככלל תוכנת JAWS מספקת חיווי בפלט קולי ותקשורת USB או Bluetooth בו זמנית. במידה והפינים של צג הברייל אינם מגיבים והפלט הקולי עובד דרך הרמקולים יש לבצע את הבדיקות הבאות:

  • בדוק את הגדרות צג הברייל בתפריטים של תוכנת JAWS. יש לנווט לתפריט JAWS בעזרת Insert+J ובחירה בתפריט ברייל.
  • וודא שצג הברייל פועל ומחובר למחשב, במידה והצג מחובר בתצורת Bluetooth וודא שהסוללה הפנימית של צג הברייל טעונה והמכשיר מזוהה כהתקן אלחוטי Bluetooth. קרא את מסמכי ההסבר של צג הברייל.
  • וודא שצג הברייל מגיב בעזרת תוכנת הבדיקה הפנימית של הצג Diagnostic. קרא את מסמכי ההסבר של צג הברייל.
  • וודא שצג הברייל זוהה במערכת כראוי. בחן את מנהל ההתקנים.
בעת ביצוע שליטה מרחוק התוכנות JAWS ואו FUSION אינן עובדות ואו לא מדברות?

ראשית יש לוודא שהרישיון שנרכש כולל את האפשרות שליטה מרחוק. במידה ואפשרות זו אינה קיימת, ניתן לרכוש ולהוסיף לרישיון את השליטה מרחוק. ניתן לבדוק זאת על ידי פתיחת השירות שמציג את סוג הרישיון, למשתמשי רישיון מספרי יש לפתוח את מציג הרשאת ILM. למשתמשי רישיון פלאג USB יש לפתוח את מציג הרשאת הפלאג.
שירות זה ממוקם בתיקיית שם התוכנה שבתפריט התחל של Windows.

השליטה מרחוק חייבת להתבצע ממחשב מקומי בעל הרשאת שליטה מרחוק ישירות למחשב המרוחק בעזרת Microsoft Remote Desktop כשהתוכנה פועלת.
במערכות שונות שהמשתמש/המחשב המרוחק חייב לעבור מערכת ביניים ורק לאחר מכן Microsoft Remote Desktop, על המשתמש לעבור את שלב זה ללא דיבור, לכן מומלץ להגדיר מספר מועט אם בכלל של שלבי ביניים להתחברות.

בעיות בתפעול עם OFFICE

JAWS אינו מקריא טקסט כשמריצים מצגת PowerPoint עם הפקודה F5?

תופעה ידועה כתוצאה מעדכוני Microsoft, ולעיתים מופיעה גם ההודעה "מצטערים, אירעה בעיה שעלולה להפוך את PowerPoint לבלתי יציב, שמור את המצגות שלך והפעל מחדש את PowerPoint".
יש לסגור את PowerPoint ולבצע מספר הגדרות ב- Windows ובתוכנת PowerPoint באופן הבא:

הגדרה במערכת Windows10

  1. יש לפתוח את לוח הבקרה וללחוץ על אייקון איזור.
    בחלונית שנפתחה יש לוודא שהמיקוד נמצא בלשונית תבניות.
    יש לשנות את תוכן התיבה המשולבת של התבנית לשפה אחרת וללחוץ על כפתור אישור בתחתית החלון.
  2. יש לחזור על הסעיף הראשון והפעם לבחור בשפה התאם לשפת התצוגה של Windows (מומלץ).

הגדרה בתוכנת PowerPoint

  1. יש לוודא שתוכנת PowerPoint אינה מוגדרת בתצוגה מוגנת, הגדרה זו נמצאת בתפריט מרכז יחסי האמון שבתפריט אפשרויות הממוקם בכרטסת קובץ, יש להסיר את הסימונים של שלושת תיבות הסימון בתצוגה מוגנת.
  2. יש לטפל בהאצת גרפיקה בתוכנת PowerPoint, יש לנווט לתפריט אפשרויות באופן הבא:
    • יש ללחוץ מקש Alt על מנת להגיע לרצועת כלים עליונה ולכרטסת בית.
    • יש ללחוץ חץ ימינה לכרטסת קובץ וללחוץ enter לפתיחת התפריט.
    • עם חץ למעלה יש לנווט לאפשרויות וללחוץ enter.
    • בחלון האפשרויות שנפתח, יש לנווט עם חץ למטה למתקדם וללחוץ enter.
    • יש לנווט עם מקש Tab עד לתיבת הסימון הפוך האצה של גרפיקת חומרה ללא זמינה וסמן את תיבה זו עם מקש רווח.
    • יש ללחוץ שוב Tab למעבר לתיבת הסימון בטל האצת חומרה של גרפיקה של הצגת שקופיות וסמן את תיבה זו עם מקש רווח.
    • יש לעבור לכפתור אישור וללחוץ enter לסגירת תפריט אפשרויות.
  3. יש לסגור את PowerPoint ולהריץ מחדש את המצגת ולבדוק את הקראת הטקסט בעזרת תזוזה עם חצים למעלה למטה ומעבר בין דפי מצגת עם מקש רווח.
    יש לשים לב, להרצת המצגת, כשסיומת שם הקובץ הינה PPTX, יש ללחוץ על מקש F5.
JAWS אינו מדבר בתיבת העריכה של דואר אלקטרוני חדש ב- Outlook 2013

במידה ו- JAWS אינו מדבר רק בתיבת העריכה של דואר אלקטרוני חדש ב- Outlook 2013, יש לבצע עדכונים לחבילת ה- OFFICE ורצוי גם לעדכן את Windows 10.

תוכנת Outlook קופאת או סייר הקבצים קורס בשימוש עם JAWS?

ראשית יש לבדוק את מצב התצוגה של Outlook או בסייר הקבצים Explorer
תוכנת קורא המסך JAWS לא תתפקד כראוי במידה והגדרת תצוגה מקדימה פעילה. יש לבטל את תצוגה מקדימה הן ב- Outlook והן בסייר הקבצים Explorer.
לביטול תצוגה מקדימה ב- Outlook פעל באופן הבא:

  1. יש ללחוץ פעם אחת על מקש Alt ועם חץ שמאלה להגיע ללשונית תצוגה וללחוץ enter.
  2. יש ללחוץ על חץ למטה על מנת להגיע לשורת התפריטים התחתונה ובעזרת מקש Tab ולהגיע לחלונית קריאה וללחוץ על enter.
  3. עם חץ למטה יש להגיע לשורה ללא ולבצע enter.

לביטול תצוגה מקדימה ב- Explorer פעל באופן הבא:

  1. יש לפתוח את סייר הקבצים בעזרת צירוף המקשים Windows+E.
  2. יש ללחוץ פעם אחת על מקש Alt ועם חץ שמאלה להגיע ללשונית תצוגה.
  3. יש ללחוץ על חץ למטה על מנת להגיע לשורת התפריטים התחתונה ובעזרת חץ שמאלה להגיע לתצוגה מקדימה וללחוץ על enter על מנת לבטל את אפשרות זו.
Outlook קורס בעת עבודה עם תוכנת הגדלה והקראה כגון FUSION?

כשעובדים עם תוכנות אלו עם Outlook:

  • יש לנווט לכרטיית תצוגה, קבוצת פריסה ולכבות את פריסת הקריאה.
  • יש להסיר את הסימון מתיבת הסימון החלף לוח מקשים באופן אוטומטי כדי להתאים לשפת הטקסט המקיף, אפשרות זו ממוקמת בתפריט קובץ, אפשרויות, דואר, כפתור אפשרויות עריכה, מתקדם.

התקלה שלי אינה מופיעה ברשימה כאן?

פנה אלינו בדואר אלקטרוני Support@ltalk.net , Shaul@ltalk.net, או בטלפון: 03-5714131